En aquestes dates de festes
nadalenques, com a felicitació anacrònica, farem esmena al que durant moltes
generacions fou un llibre d’amonestament que servia per ensenyar a llegir a la
mainada, el conegut com a Fra Anselm. Una obra controvertida, almenys pel que
fa al seu autor, de qui el poc que se’n sap obra més incògnites que no pas
aclariments. Hi ha abundants estudis sobre aquest autor que lluny de treure
l’aigua clara de la seva vida i els seus escrits, embruten la seva obra amb debats
religiosos especulant sobre les seves verdaderes creences, cosa banal donada la
naturalesa de la seva literatura.
Aquest llibre que avui es presenta,
imprès a Cervera a mitjans del segle XVIII, quant la impremta de la Universitat
la regentava Manuel Ibarra, iniciador d’una gran nissaga d’impressors de qui ja
s’ha parlat en entrades anteriors, aquest volum és un clar exemple de la
tipografia popular de devoció erudita per l’època. Consta d’una recopilació
formada pel llibre de Fra Anselm, unes oracions i el cant de la Sibil·la, que
s’adjunta integra en imatges per poder gaudir del text d’una versió catalana en
una de les seves formes del segle XVIII. Aquest cant últimament s’ha anat
recuperant en la seva interpretació musical en la nit de Nadal, és una melodia
que prové de l’edat mitjana, tenim constància que a Ripoll al segle X ja s’interpretava
en llatí, i s’estengué a altres territoris. Genuïnament Catalana, a partir del
segle XIII es començà a interpretar amb romanç, multiplicant-se les versions, nombroses
han perviscut en llengua catalana fins avui, tot i haver estat prohibida la
seva interpretació en temples de Catalunya i Mallorca a partir del segle XVI,
la seva versió literària subsistí en la cultura religiosa popular gràcies a
exemplars com el que avui es mostra.
Portada del Fra Anselm imprès a
Cervera al segle XVIII per Manuel Ibarra
|
El missatge de pau i germanor que
últimament ens fan creure que aporten les festes de Nadal, queda demostrat una
vegada més que només és una altra mostra del debilitament cultural que pateix
occident a causa d’un accés de civilització. El Cant de la Sibil·la també n’és
un exemple que aflora de la nit dels temps. Anselm Turmeda també n’és un altre
exemple i hi cal reflexionar. La pau i germanor de la interculturalitat és una
fal·làcia actual, com és una falsedat històrica que en determinats períodes de
l’edat mitjana diverses cultures convivien pacíficament a la península.
Convivien, si, però amb violència. D’aquí que el trasbals cultural fos tant
gran i enriquís a tot Europa a finals de l’època medieval i primer renaixement.
La violència és l’aliment de la por, i la por sempre ha estat el millor motor
de la ment humana. L’ humanisme verdader és plenament conscient de les
debilitats humanes, però l’ humanisme mal interpretat a consciència, que impera
en l’ideari col·lectiu del dia d’avui, inventor dels drets de l’home i les
igualtats ha tergiversat l’essència de l’home, la seva recerca individual i
sobretot la seva relació amb els altres. El procés d’individuació ha quedat
sotmès a una sociavilització frenètica neutralitzant l’home com a individu
social, convertint-lo en una massa igualitària i amorfa on la seguretat i els
drets es consideren inqüestionables. Però la vida real és una altra cosa, la
seguretat i els drets antigament es guanyaven. La violència ha forjat els
nostres països i la nostra cultura, ara la volem radicar de les nostres vides,
i poca gent veu que és un error fins que
altres cultures colpegen el que considerem intocable, i després veiem la
fragilitat del sistema. Accions que massa sovint es veuen en aquests últims
anys, però transcorreguts uns dies tot torna a la normalitat i occident torna a
dormir en la seva bombolla.
El cas d’Anselm Turmeda ens mostra
aquesta fragilitat cultural en la biografia d’una sola persona. Digne de ser
meditada, la seva vida continua sent un misteri. De fet, encara no sabem del
cert si es deia Anselm o Antelm. El que tenim clar és que va néixer a Palma de
Mallorca el 1355, fill de comerciants, els seus pares aconseguiren que
estudiés, i de ben jove mostrà grans dots intel·lectuals. Entrà de novici a
l’ordre franciscana on s’ordenà el 1375 als vint anys, quatre anys més tard
s’ordenà diaca i el 1380 sacerdot. Als vint i cinc anys tenia una vida
religiosa prometedora, fins hi tot anà a estudiar a la universitat de Bolonya i
fer alguns viatges per Europa, però en una estada a Sicília decidí que volia
conèixer Àfrica i viatjà a Tunis, on s’interessà profundament i mostrà grans
inquietuds per la cultura islàmica. Inicialment com una labor missionera, però
no sabem que va canviar. Per raons sentimentals, o com s’ha volgut veure en
alguna de les seves obres, per decepció de la fe Cristiana, sigui per greuges o
injuries patides pels seus, profundament ressentit contra la civilització
occidental del seu temps, decidí convertir-se al Islam i fer-se apostata de
l’Església.
Presentació Biogràfica d’Anselm
Turmeda
|
Es casà amb una dona de Tunis i
concaguí un bon lloc a la Cort com a ambaixador i traductor. La seva labor
literària experimentar una notable puixança dins el mont musulmà al compondre
el llibre nomenat: “Obsequi de l’home
il·lustrat per atacar els partidaris de la creu”, llibre que veié la llum
el 1420 escrit en àrab. Turmeda adoptà el nom de Abd-al·lah al-Tarjuman com a
escriptor musulmà i escriví moltes altres obres literàries amb fonaments
religiosos, d’astronomia i fins i tot profecies. Un llibre que tot i ser
traduït a la península, passà a l’Índex de la Inquisició, era l’ anomenat: “La
Disputa de l’Ase” de 1417, molt crític amb la societat que el va veure
néixer. I per últim un llibre d’amonestacions, conegut com a “Fra Anselm”, obra que no se sap del cert
si fou escrit per ell, ja que defensa ferventment la religió cristiana, i ell
morí a Tunis professant l’ Islam, on encara en el dia d’avui és valorat com un
“Santón” pels musulmans, havent renegat de la fe cristiana. Aquest fet, juntament
amb els diversos intents de l’Església i la Corona perquè tornés a Mallorca,
prometent-l’hi l’ indult, fan pensar que aquesta obra podria ser apòcrifa,
escrita per sanejar i redimir la figura de Fra Anselm. Però tant una
possibilitat com l’altre només posen de manifest la hipocresia de la societat
que el va veure néixer. Ara bé, què l’hi oferí l’ Islam que el fes renegar de
la seva pàtria i de les seves creences? O bé, què el decepcionà tant de la seva
cultura que l’empenyé a abraçar-ne una altra?. Crec que hi ha múltiples
respostes i cap de certa. L’única veritat és que les civilitzacions més
avançades cultural i tecnològicament són en les que s’hi aprecia un més alt
grau d’insatisfacció, frustració i descontentament. Possiblement sigui perquè
les necessitats bàsiques ja es tenen cobertes, però un dels motius principals
és l’error que experimenten molts individus de buscar la realització personal
en el medi que els envolta quan la recerca ha d’anar cap a un mateix. Turmeda
és un clar exemple de realització per mitjà de la vida social, personalment
prefereixo els que es realitzen a l’inversa. Però com a mínim fou amo del seu
destí i apostà renegant de la seva cultura, i el més important amb coherència.
Virtut del tot inexistent en els homes d’estat del dia d’avui. La violència mai
havia estat tant estesa com ara, es clar que mai hi havia hagut tanta gent al
món ni tants mitjans per fer maldat. La descripció del judici, de la Sibil·la,
mai havia estat tant entre nosaltres.
Cant de la Sibil·la amb la lletra en
català del segle XVIII publicada a Cervera per Manuel Ibarra
|
Bonica xilografia de caire popular de
Jesús infant, típic gravat al boix català que embelleix el text.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario