Creiem que l’estat natural de les
coses es tendir a la diversitat i a la perfecció, en aquest principi rau la
riquesa de l’univers; tot i que actualment podríem creure que el procés de
globalització va a l’inversa: cap a l’estandardització i la uniformitat
mestissa. En el camp dels col·leccionistes, i sobretot els col·leccionistes de
llibres, volent ascendir en la escala, els anomenats bibliòfils o bibliòmans
segons les intencions, no en són cap excepció. Tots aquests col·lectius
tendeixen a buscar la peça rara, la diferent, la exclusiva per poder estar per
damunt del company, per tenir la sèrie més completa, el conjunt més nombrós o
peces més preuades. El bibliòfil o bibliòman, a més d'atresorar llibres pretén
aplegar el coneixement que contenen. És un altre mètode de col·leccionisme, qui
acumula experiències vitals se’l anomena vividor! I qui sent amor per la
cultura en general i en particular pels llibres que l’hi obren portes
directament venint del passat, viu la realitat del present d’una altra manera.
La importància d’aquest objectes que aplega per ell és infinita, el contingut
obre nous móns, però tampoc cal oblidar la categoria i l’estat del continent.
La bibliofília com a ciència existeix, però per qui la sent és com una religió,
i els llibres: són bocinets de la ment degudament ordenats en la prestatgeria
esperant ser necessitats.
Portades de algunes de les obres de
Paul Mourousy més importants, en francès i traduccions espanyoles.
|
Tothom aprèn dels altres, i crec que
s’ha de ser més bon alumne que professor per tenir alguna cosa a dir. Avui en
el dia del meu aniversari pretenc retre un petit homenatge a qui fou un dels
meus pares i iniciadors en l’apassionant mont del Llibre. La vida ens obre
portes i ens posa persones al camí que sense saber com, ens deixen una profunda
empremta; grans records i experiències inoblidables, però que com tot lo bo
duren massa poc. En el cas que exposo avui, hi havia una diferència d’edat de
dues generacions, podia haver estat el meu avi, i de fet, fou com un verdader
avi per mi, però l’edat no perdona i un bon dia se’n va anar per no tornar. Fou
un mestre per mi, després d’inoblidables vetllades, la frase que més vegades
l’hi vaig sentir pronunciar deia: “hay que amar mucho a los libros, son los
mejores amigos que se pueden tener, ellos nunca traicionan y no comen!!!”. Una frase molt reveladora, en
un espanyol afrancesat amb bastant mala pronunciació que indirectament deixava
veure el patiment, sobretot econòmic, que havia viscut; i un reguitzell de decepcions
per part de les persones.
Estic parlant del príncep i
escriptor: Paul Mourousy. La amistat que tenia aquest personatge amb la meva
família venia de molt lluny, un matí de juny calorós a principis de la dècada
dels cinquanta, el meu pare, sol, havia anat a refrescar-se a una cala de la
Costa Brava que aleshores s’anomenava Cala Cristos, al sortir de l’aigua es va
sentir observat per un estranger que escrivia molt ben vestit assegut a la
sorra. Entaularen conversa i així sorgí una amistat que perdurà fins a la mort.
Seguiren compres d’obres d’art i antiguitats, mig per plaer mig per negoci,
viatges i fins i tot el meu pare l’hi acabà construint una casa al Comptat Sant
Jordi, ja que era contractista. Aquesta amistat aportà al meu pare moltes noves
coneixences i nous contactes entre els turistes europeus que freqüentaven la
costa gironina en l’època anomenada del “desarrollisme”. Tot tenia un preu: el
meu pobre pare hagué d’aguantar vetllades inacabables amb marqueses tant arruïnades
com obeses, amb banquers sense escrúpols que veien la Costa Brava com un nou
paradís d’inversió, actrius americanes passades de moda i coronels tsaristes exiliats
quasi embalsamats. Tot voltat d’una bohemia mes o menys sana en que al final s’hi
trobà a gust.
Biografia de l’autor a la
contraportada i dedicatòria d’en Paul Mourousy
|
Ara curiosament s’escriuen llibres
sobre el castell Cap Roig i el Coronel Voevodsky, l’actriu del Treumal, la
Madeleine Carroll i de tants altres personatges per l’estil entre ells un dels
pocs de la terra: en Josep Pla. En mig de tot allò, en Paul Mourousy era un
pelacanyes, però aristòcrata!!! i començava a ser conegut com a escriptor de novel·la
històrica a França i ja se’l començà a traduir. Per sobre de tot era el que anomenem un vividor,
però molt culte i es guanyà a pols la seva posició entre aquest aglomerat de
personatges que poblaren la nostre costa en un moment determinat.
En Paul era un autèntic aristòcrata rus, exiliada la seva família a París per la revolució russa de 1917, segons
ell deia sortiren amb allò que duien posat i una bossa de joies, no gran cosa, però amb això
es compraren un Hotel a París i un palauet a la Rochelle, vivint desfogadament
i adquirint cert prestigi a la capital. Però quan jo el vaig conèixer, convivia
miserablement amb un còmic jubilat que l’hi feia la feina, voltat de molts llibres
en un pis decadent i decrèpit; Vivien del passat amb series dificultats per arribar
a finals de més. Però les excursions, viatges i estades que feren a casa meva
ens plaïen molt a tots. Fins i tot en un moment de manca d’idees en que no
podia acabar un llibre, la meva mare el deixà instal·lar alguns mesos a la
Molina on trobà la inspiració que l’hi mancava, finalment va acabar el llibre i
ens el dedicà amb lletres de motlle, !però la temàtica era preocupant per dos
nens adolescents!
Ell fou qui em feu començar a valorar
els llibres antics, en una estada que féu a casa meva l’hi vaig ensenyar uns
volums empolsats de cobertes de pergamí ratades que jo havia trobat a la
barraca de l’hort, un dels llocs on de petit feia notables i fructíferes
exploracions!. Ell valorà molt aquells volums, de fet eren en francès i jo no
entenia ni un borrall, però aquell “Le Espectacle de la Nature” amb fins
gravats del segle XVIII fou el primer llibre que vaig encerar, vaig pujar a casa i
posar en un prestatge digne. Ara sé verdaderament quin valor té i no les
ponderacions que en el seu dia el Paul em feu, però a vegades cal que algú de
fora aprecií les coses per fer-nos obrir els ulls. En Paul era positiu per
naturalesa, fantasiós i gran conversador, tot i que distingir entre realitat i
ficció l’hi costava. Suposo que és un requisit bàsic de tot novel·lista, però
per ell vaig saber moltes coses del meu pare. També fou el meu primer mecenes ja
que em feu el primer encàrrec com escultor, el seu bust fou el primer retrat que
vaig fer, ¡pobre de mi! Quina vergonya que em fa ara, però en aquell moment fou
tota una efemèride, -quant que ha plogut!-.
Jo de jove ja veia que els seus
relats no corresponien a la realitat que vivia, però era un home del seu temps,
amb un romanticisme descol·locat. Fages de Climent en el seu llibre “Climent” diu: “L’home de la seva època no és pas, precisament, com podria
interpretar-se, l’home que viu d’acord amb les idees de la seva època, perquè
cada època viu de les idees d’una altra d’anterior, afaiçonada per uns pocs. L’home
de la seva època és el que viu en desacord palès amb la seva època, perquè es
nodreix d’idees pròpies, compartides per alguns i combatudes pels més.” Malgrat
les redundàncies, crec que hi estic del tot d’acord, que en Paul s’identificaria
i jo també, tots tenim: sigui de manera innata o adoptiva aquest toc d’empordanès.
Però les èpoques passen i quan som joves no ho veiem! Ara en Paul reposa en un nínxol
entrant a la dreta al cementiri de Castell – Platja d’Aro, la seva última
localitat adoptiva i on passà els seus últims anys.
Obres publicades de Paul Mourousy els
anys 1950-60 amb dibuixos de Jean Cocteau, dedicades als meus pares el 1955 i
1971
|
Primer bust de fang en fase de
modelatge que vaig realitzar per en Paul Mourousy fa una colla d’anys.
|
Segon retrat en fase de modelat amb en Paul Mourousy, el seu company Juan Esparrach i jo. |
En Poul Mourousy també cultivà la
poesia però en cercles més reduïts.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario