En ple absolutisme Borbònic de la
segona meitat del S. XVIII sorgí una escola d’estudis històrics que reescriví
la història d’Espanya, no és una crítica, senzillament el gran aparell polític havia
complert la seva missió. El que mai han aconseguit els polítics és convèncer
als estudiosos i intel·lectuals que escrivissin la seva voluntat en contra de
la veritat. Només s’ha aconseguit sota opressió de totes menes, però mai de
manera lliure.
Al S. XVIII els intel·lectuals de la
península per més que en la seva majoria fossin religiosos, es trobaren influïts
per noves corrents de pensament i certs moviments lliurepensadors. Avui m’agradarà
exposar que penso al respecte: Crec que hi hauria més vincles de comunicació i
bona entesa amb un religiós plenament convençut però amb certs coneixements del
S. XVIII, que no pas amb certs personatges que deambulen pels nostres carrers
en el dia d’avui, polititzats i fanatitzats fins al que podríem anomenar
integrisme polític.
Portada del Clave Historial, edició
de 1776
L’estudi de la història amb un
esperit crític s’inicià en el segle esmentat, encara que en alguns casos fos
arbitrari, tendenciós i imparcial; Però aquest segle donà noms d’historiadors
com el jesuïta Joan Francesc Masdeu (1744-1817) que li donà la fama la seva Història Crítica de Espanya i la Cultura
Espanyola, en vint volums; L’agustí Enrrique Florez (1702-1773) de qui
parlarem avui, autor de la cèlebre “España
Sagrada” de la qual ell publica 29 volums, després l’ajudà el pare
Francisco Méndez (1725-1801); Continuant l’obra Antolin Merino (1745-1830); José
de la Canal (1768-1845); i Pedro Sánchez de Baranda qui acabà els volums 47, 48
i 49; Finalitzant la monumental obra encara la Real Acadèmia. Aquesta magna
labor de més de cinquanta volums recollint la història de l’església i la política
de tot Espanya, ha estat l’eix vertebrador dels estudis històrics de la península
durant quasi dos segles.
Historiadors com Masdeu i Florez al
costat d’altres com Gregori de Mayans i Siscar (1699-1781) o el pare Martin
Sarmiento (1695-1772) formen una escola crítica de notable fidelitat fins el
dia d’avui malgrat les distàncies. En canvi val a dir que en el mateix segle
XVIII hi hagué una notable proliferació d’historiadors o pseudo historiadors que
adulteraven les seves publicacions induïts per suggerències polítiques, com per
exemple Faustino Borbón, o Don. Francisco de la Huerta que tot i actualment trobar-se
desproveïts de tota credibilitat, últimament encara són massa citats per certes
minories.
Arbre genealògic dels cèsars de Roma
de l’obra de Florez.
El Pare Florez en el seu pròleg del
primer llibre de la Espanya Sagrada, el: “Clave
Historial” manifesta que dedica la obra a la joventut per lliurar-la de la
ignorància i donar-li bon judici, ja que no hi ha més remei per combatre la
ignorància que divulgar el coneixement, i del passat s’aprèn a no cometre els
mateixos errors en un futur. Florez com a bon historiador sabia la veritat
sobre els pobles que actualment formen Espanya, això sense sortir d’un
monestir, per tant amb els mitjans actuals qui es queda anclat en idees
presentades és que no te cap ganes de mirar la realitat.
El Pare Florez en l’estudi de l’historia
de l’Església Espanyola aconsella estudiar bé l’evolució de la política Eclesiàstica,
ell mateix manifesta la inconveniència de creences dogmàtiques en tot el que no
sigui qüestió de fe. Tots els afers humans han de ser valorats i ben
analitzats, les creences polítiques diu, són tan mutables com la pròpia
societat. Un xic més de relativisme i aprofundiment històrica per part de cada
individu que forma la societat actual al nostre país, donaria una imatge de consciència
personal, i no pseudo consciència col·lectiva d’animal gregari al servei d’un dogma
polític quasi de fe.
Enrrique Florez de Setién y Huidobro,
nascut a Valladolid, Burgos el 21 de juliol del 1702, als disset anys professà
en el convent d’agustins de Salamanca on romangué tota la seva vida.
No hay comentarios:
Publicar un comentario