sábado, 31 de mayo de 2014

L’exili de talents al nostre país ve de lluny, el cas de Juan Lluís Vives



Tornant a les coses series i transcendents, crec que fer paral·lels en el temps ajuda a veure que: ¡¡ Per més que avancem no ens movem de lloc !!. Als nostres dies lamentar-se de la situació econòmica i social que viuen els joves és un tema recorrent, i resulta francament decebent veure com joves titulats, amb capacitats i aptituds, han d’emigrar per poder desenvolupar les seves possibilitats. Aquestes Fugues de Cervells, com se les ha anomenades, en el nostre país venen de lluny. Un cas emblemàtic fou el de Lluis Vives, del qual tractarem avui, un prohom de l’ humanisme en ple  renaixement. Realment hauríem de plantejar-nos que passa a la península Ibérica, ja que és una situació que s’ha repetit en masses ocasions de la nostra història.

Quatre exemplars dels Diàlegs de Vives, tres editats a Valencia en espanyol el 1749, 1788 i 1807, seguits d’un llatí de Barcelona
 
Vives neix en un any molt significatiu, el 1492 a Valencia, una de les capitals de la Confederació Catalano-aragonesa. Fill de comerciants Jueus conversos en aparença, ja que deu anys abans del naixement de Vives, l’ inquisició sorprengué la seva mare i altres familiars en plena litúrgia en una sinagoga clandestina instal·lada a casa seva. Aquest fet inicià un procés contra la família herètica que el perseguí tota la vida.

Juan Lluis Vives començà a estudiar a La universitat de Valencia el 1507 però el 1509 el seu pare veient el rumb que prenia el procés de la inquisició contra els seus, envià al jove estudiant a prosseguir els seus estudis a la Sorbona de París per tenir-lo allunyat.

El 1512 acabà el doctorat i es traslladà a Brujas, (Bèlgica actual) on al no poder tornar, s’hi casà i trobà feina impartint classes. El 1526 revé la noticia de la condemna del seu pare a morir cremat a la foguera, juntament amb les restes de la seva mare exhumades ja que havia mort de malaltia anys abans. No calen comentaris sobre la intransigència de la inquisició i menys amb diners pel mig, però aquesta manera de solucionar les coses si que es genuïnament Ibèrica, caracteritzada per ser de tot menys racional, però amb la delicadesa de la redempció, des de Espanya s’envià una sol·licitud a Lluis Vives a Brujas perquè tornes a la península a impartir classes d’humanisme a la Universitat de Alcalà de Henares. Òbviament ell renuncià per por, però degut als canvis polítics a tota la Europa continental, ja no hi estava segur i emigrà a Anglaterra. Treballà pel cardenal Wolsey en el regnat d’Enric VIII i aconseguí instal·lar-se a la cort on establí una ferma amistat amb Tomás Moro.

En aquesta època s’inicià en els corrents més innovadors del humanisme però s’enyorava de Lovaina i la seva gent, sobretot la seva altre gran amistat: Erasme de Rotterdam. Fa goig veure el nom de Vives entre prohoms de tal magnitud, però hagué de renunciar a la seva nacionalitat a pesar de ser un Cristià Catòlic Apostòlic i Romà convençut. Els anys que visqué a Anglaterra aconseguí una posició econòmica i social important, però al oposar-se al divorci del Rei per les seves creences fent costat a Moro, juntament amb les ganes de tornar a Lovaina feren que ho perdés tot. Un cop retornat a Brujas i mig instal·lat, revé la noticia de l’execució de Tomás Moro, fet que l’hi suposà un fort cop, tant per la seva vida particular com pel que representava com a pensador i impulsor de l’ humanisme.  A partir d’aquí Vives es posiciona contra Enric VIII, l’incipient església anglicana i la reforma que es propagava pel continent. Utilitzà la seva influència amb Carles V, però les seves cartes caigueren en mans d’espies, i al veure que la seva vida corria perill es retirà de la vida política activa dedicant-se a escriure i a una vida retirada més intel·lectual. Sàvia decisió en el meu entendre que sense haver d’arribar a aquests extrems s’hauria de repetir més sovint. Visqué fins el 1540 morint a Brujas.
 
Portades de les dues Introduccions a la Saviduria de 1779 i de 1791
 
 
El que més ha transcendit ha estat la seva obra escrita, la seva vida fou apassionant, però les seves obres tenen una profunditat i saviesa que fins i tot en el dia d’avui no són ben digerides. Fou reformador dels plans d’estudi de les universitat s de tot Europa, traductor i comentarista d’ Aristòtil, amés de pare i divulgador de l’ humanisme com a corrent filosòfica a casa nostra, sense que mai hi podes tornar a posar els peus. Una mostra més de la gratitud típica de la nostra terra, privar de tot a qui tot ho mereix!.

Les ensenyances de Vives s’introduïren tard i molt paulatinament a la península, generalment amb els primers llibres impresos en llatí en edicions molt reduïdes destinades a minories, però al S. XVII i sobretot el S. XVIII amb la il·lustració que recuperà els ideals dels humanistes es feren edicions en llangua vernacula de les obres de Vives més importants. Conseguiren fer-se molt populars algunes obres com els famosos Dialegs. Posteriorment fou reivindicat com a gran gloria nacional, ¡¡¡Ironies de la Història!!! Segurament si en vida hagués tornat a Espanya hagués acabat a la foguera i cent cinquanta anys després es reimprimien frenèticament els seus llibres.

De les seves obres tinc en gran estima una petita col·lecció de diverses edicions dels seus Diàlegs, dels quals es reprodueixen les portades, son simples enquadernacions en pergamí d’època, però en canvi els Llibres de La Introducció a la Saviduria que mostro, son enquadernats en pasta espanyola i perfecte pel que fa a la seva conservació, però no es publicaren en espanyol fins el 1779 i el 1791.

Hi ha moltes altres obres interessantissimes de Vives que es troben en edicions modernes, però  La Introducció a la Saviduria encara no es troba en català i es una obra cabdal. Una mostra més de les nostres mancances....

No hay comentarios:

Publicar un comentario