viernes, 11 de abril de 2014

Boeci, la Consolació de la Filosofia i les verdaderes injustícies polítiques


Encara que sembli no venir al cas, fa uns dies llegint un article a un diari sobre l’espoli del patrimoni per part de les autoritats republicanes al final del conflicte Civil el 1939 per tal de poder sustentar els exiliats un cop finalitzada la Guerra, em causà certa repulsió. M’obrí un dilema que feia temps que em rondava. El columnista acabà l’article lamentant-se que les obres d’art antigues, en la seva majoria obres d’orfebreria i joies, d’or i plata, foren foses per vendre lingots a pes als països centreamericans  que acolliren els exiliats, fet lloable si no fos que la gran majoria no varen veure ni un cèntim, mentre que qui administrava aquest tresor públic usurpat a la península, dilapidaren els diners fent vida a cos de rei. Fins aquí es un cas més de robatori a nivell nacional i la història n’està plena. El que realment m’impressionà fou la frase políticament correcte i arquetípica dels nostres temps que utilitzava el periodista dient que: Es pot justificar la destrucció de tot el patrimoni del mon encara que només sigui per salvar una vida humana.

Aquí discerneixo totalment. Em sembla una afirmació del tot incorrecte i mostra la poca capacitat analítica i de coneixements històrics del qui l’escriu. Efectivament, la nostra societat es la que més ha sobrevalorat la vida des de que hi ha vida humana al planeta. Crec que cal fer una reflexió: El que queda de l’existència d’un individu es la seva obra, a grans trets: tenim coneixement de cultures i civilitzacions que s’han extingit gràcies a la pervivència d’obres puntuals creades per aquests subjectes, i podem afirmar que la nostra cultura i civilització de la qual estem tant orgullosos, es el resultat acumulatiu de les experiències d’infinitat d’individus que han existit en anterioritat als nostres temps. Dir que la vida d’un home viu en l’actualitat val més que el fruit de la infinitat de vides d’essers que ja no hi son, em sembla una bajanada, ja que hi ha vides i vides...! Es podria parlar d’aportacions individuals que fa un individu a la societat i a la seva cultura, però seria caure en una escala jeràrquica políticament incorrecte, en canvi ho mesurem socialment amb treball i repercussions econòmiques i ningú no es queixa? Però ningú em sancionarà si poso un exemple: Dir que és molt més important per la humanitat que hagi existit Einstein, Pasteur o Fleming que no pas qui escriu aquestes Líneas. Jo no ho dubtaria ni un moment en dir quina vida val més pel conjunt de la humanitat, a pesar de que un encara estigui viu, i la destrucció de l’obra dels anteriors portaria una infinitat de mors en el futur, per tant no es pot parlar tant a la lleugera. Qui per ser políticament correcte afirma que per salvar una vida anònima es pot sacrificar l’obra dels que ja no viuen, realment no valora la humanitat, i en lloc de parlar com  un humanista, ho fa com un vulgar subjecte immers en el capitalisme tot i que en el seu escrit es el que critica.

Portada de la “Consolation de la Philosophie” de Boeci, Paris 1638
 
 
Crec que la vida humana en el moment present es sobrevalorada, efectivament al llarg de l’historia mai ho havia estat tant, es un mètode de control social molt eficaç. El correcte des del punt de vista del humanisme tal com fou entès en els seus inicis, és que cada individu sobrevalori la seva pròpia existència, però no pensa com ara que la societat ja te la valorarà per tu, es un llisó d’humilitat que crec incomprensible en una societat del benestar, però la humanitat ha viscut i sobreviscut amb uns altres paràmetres molt diferents.

El llibre que presento avui, la Consolació de la Filosofia de Boeci, es una reflexió magistral sobre la vida, l’existència i el que l’home pot i no pot durant el temps que viu. Mostra les finalitats individuals a la vida i les col·laboracions socials que un individu pot fer, però per sobre de tot hi ha el perfeccionament personal, no la busqueda com s’ha posat de moda últimament, sinó la consciència i el control d’un mateix.

Recordem que Boeci era un filòsof, noble, polític romà nascut el 480, cap a la fi de l’imperi, que ascendí en càrrecs polítics fins a Cònsol de Roma i Magister Officiorum, espècie de primer ministre, però caigué en desgràcia, fou empresonat i executat a Pavia entre el 524 i el 525 d.c. La causa de la seva execució injusta fou la defensa del Senat de Roma, i uns valors que avui en diríem democràtics, en front d’una espècie de dictadura. Ara bé, el seu llibre més famós i que l’ha dut a la immortalitat! Es la seva obra La Consolació de la Filosofia, escrit des de la presó esperant la seva execució. A ell devem també la traducció d’autors grecs que gràcies a ell han perviscut, i de fet per tota la seva obra es considerat el primer filòsof de la època medieval i l’últim de l’antiguitat.

Una de les traduccions catalanes, de la Consolació de la Filosofia del 1989
 
 
Quan un sap que te la fi a prop, es preocupa del verdaderament important, i en realitat no es que pensaran els altres sinó un acte d’anàlisi introspectiu cap a un mateix.  Boeci és el mestre entre mestres i una llisó que seria obligatòria, si de mi depengués, que assolissin tots els polítics d’aquest món.

L’edició presentada, m’excuso de no haver-la llegida, ja que està en francès antic i personalment no domino l’idioma. Es un llibre que no tinc cap intenció de llegir! Em sap greu confessar-ho, la vaig comprar en un estirabot de bibliòfil, ja que una Consolació de la Filosofia impresa el 1638 a Paris, a un bon preu, no es troba cada dia, i a la península en el S. XVII no tinc constància que en “Romanec” se n’imprimís cap. Però l’edició moderna que mostro traduïda al català l’hi he fet lectures en totes direccions, i no hi ha vegada que no s’hi descobreixi alguna cosa de profit.

El coneixement conforta l’anima i l’arma per qualsevol adversitat, fins hi tot la fi de l’existència.

No hay comentarios:

Publicar un comentario