Avui presentem un llibre molt
singular, de gran format, que presentat en dos volums, representen una
verdadera fita per l’historia del llibre a Catalunya, tant pel seu contingut
com per la seva edició. Se’n feu una tirada de cinc-cents exemplars numerats i
amb determinades làmines il·luminades a mà, fet que no el desmereix, però en el
meu entendre tampoc aporta res més que una nota de color, ja que s’ha posat
color a gravats que originalment només eren en blanc i negre.
Joan Amades, eminent folklorista,
però per sobre de tot historiador i etnòleg de la cultura catalana, en les
seves nombroses publicacions de rigor admirable per l’època, continua sent
sistemàticament citat en el dia d’avui, un moment en que la cultura catalana
que ell estimava es troba més amenaçada que mai.
L’autor en els presents volums mostra
i cataloga temàticament 880 xilografies que en l’any de l’edició del primer
volum, el 1947, es trobaven en el fons de l’impremta Carreras de la ciutat de
Girona. Ara bé, aquest establiment tipogràfic de la ciutat, que gaudí de
notable fama i tingué part activa en la vida cultural de la ciutat, fou fundat
el 1847, fet que demostra que la immensa majoria de plaques xilogràfiques de
boix i altres fustes dures que formen el fons, foren comprades pels Carreras
quan ja estaven en desús. Pràcticament la totalitat de les peces que formen la
col·lecció són dels segles XVII i XVIII.
Portada de les Xilografies Gironines
de Joan Amades de 1947
|
Els Carreras foren els hereus
d’establiments tipogràfics de renom a la ciutat durant els segles esmentats,
com les famílies Bro, Nicolau o Oliva, totes elles de vàries generacions
d’impressors residents a Girona. D’aquests tallers en sorgiren notables obres
d’art de les seves premses, ara bé, contrastant les xilografies impreses amb
les obres més importants i originals d’aquests impressors i l’ inventari
d’Amades del fons Carreras, se’n troben a faltar moltes i de molt notables. Per
tant els volums de Xilografies Gironines contenen exclusivament les conservades
en el fons dels Carreras i no la totalitat de l’impremta gironina, com alguna
vegada s’ha publicat. En canvi, l’esmentat fons, conté xilografies de fons
barcelonins molt importants, d’impremtes situades a la plaça de Sant Jaume i a
la plaça de l’Àngel durant tot el segle XVIII, obres sortides de l’impremta de
María Ángela Martí vídua, o Juan Jolis, només per citar-ne alguns, que
contenien gravats xilogràfics molt notables que ara es troben en el fons
gironí.
L’explicació a aquest fet, Amades
l’atribueix a que obres de pietat com el Llibre
d’Anar a Missa, L’Exercici del
Cristià, el Llibre del Rosari o
el Kempis, juntament amb tants
d’altres, foren publicats i reeditats sistemàticament durant tot el segle XVII
i XVIII per nombrosos establiments, passant-se i venent-se les plaques de fusta
de les xilografies d’uns a altres. Possiblement quan els boixos ja eren usats
però encara en estat d’ús, les impremtes de Barcelona els vengueren a
establiments de Girona per poder realitzar edicions més senzilles. Aquesta pot
ser una de les causes que explicaria l’existència de tantes xilografies
barcelonines en l’actual fons Carreras. Però s’ha de tenir en compte una altra
possibilitat, com passa en el Prior,
un tractat d’agricultura, i es repeteix en tants altres obres, les plaques
xilogràfiques d’aquests, que es troben en el fons gironí, foren impreses només
a Barcelona. Podria ser que hi hagués hagut la intenció de fer una edició
posterior a Girona, però és un cas que es repeteix massa sovint. Aquest fet i
contrastant el fons de la col·lecció Carreras amb l’ inventari d’obres impreses
a Girona realitzat pel Dr. Enric Mirambell durant els segles XVII i XVIII, ens
fa arribar a la conclusió que el fons Carreras és fruit d’una passió
col·leccionista. Activitat tant popular entre la gent il·lustrada de finals del
segle XIX i primera meitat del XX. Aquest fet no li treu mèrit, tot al contrari,
la família Carreras fou l’única del principat que col·leccionà matrius
xilogràfiques de tot Catalunya, i la seva col·lecció a dia d’avui és l’única
mostra de l’art xilogràfic del principat. Una manifestació artística encara no
prou ben investigada, ja que era el mitjà més econòmic per fer córrer i viatjar
els dissenys i les modes de l’època. Com a exemple, s’ha demostrat que les
famoses rajoles catalanes d’Arts i Oficis, prenen els temes de les auques
xilogràfiques, igual que nombroses obres d’arquitectura, pintura o escultura
que foren influenciades o inspirades per imatges gravades que corrien per tot
Europa durant aquells segles.
Exemples de xilografies religioses publicades
en els volums, les matrius de fusta antigues del segle XVIII estan corcades i
en el gravat s’aprecien els vuits dels
forats.
|
Per últim agrair sincerament a Joan
Amades la catalogació temàtica d’aquest fons de xilografies durant la dècada
dels quaranta del segle XX, i la publicació d’aquesta notable obra que les
recull pràcticament totes, ja que va posar de manifest l’ interès de la
col·lecció, i els seus propietaris anys després la cediren al Museu d’Art de
Girona, qui a dia d’avui encara la custodia. Aquesta institució n’ha fet una
exposició temporal monogràfica en els darrers anys, però encara no se li dóna
tota la importància que té.
Però gràcies al llibre avui presentat
s’ha evitat que el fons Carreras es disgregues i acabés venut per lots separats
per antiquaris, o pitjor encara, que marxés a l’estranger com a curiositat
etnològica, perdent el verdader valor identitari que té aquest art extingit per
l’història de Catalunya.
Justificació de tiratge de l’obra
Xilografies Gironines de Joan Amades 1947.
|
Exemples de llibres citats que
contenen exemplars xilogràfics, El
Lunario, El Prior i El Kempis.
|
Exemples d’altres manifestacions
xilogràfiques, Naips o jocs de cartes, jocs en general, auques, goigs i estampes
varies.
|
Llom de l’enquadernació dels dos
volums en foli de les Xilografies Gironines de Joan Amades del 1947
|
L'edició d'aquests volums anà a càrrec de Josep Maria Gironella -qui després fou escriptor de best-sellers- i distribuit per en Josep Porter. Com a anècdota uns d'aquests volums fou l'obsequi que l'Ajuntament de Girona realitzà als prínceps Felip i Letícia quan es casaren.
ResponderEliminar