Per situar-nos Juan de Arfe i
Villalfañe, nasqué a Leon el 1535 i morí el 1603 havent peregrinat per tot
Espanya sembrant la geografia peninsular d’autèntiques obres d’art d’orfebreria
sacra. D’ofici era argenter i orfebre, però amb l’orgull que el caracteritzà
tota la seva vida, no es volgué adscriure al gremi de la plata de Burgos, institució
que gaudia de gran prestigi, sinó que es conciderava a si mateix, amb les seves
pròpies paraules: “Escultor de oro e
plata e architecto” dient que ell era un “hidalgo e persona principal... e de los más eminentes hombres de España
en su arte”. Afirmacions que deixà escrites i diuen molt de la seva
personalitat!. Potser aquest mateix impuls egocèntric fou el que l’induí a
publicar algunes obres sobre el seu art i les ganes d’immortalitzar-se també en
l’impremta recentment introduïda en la seva ciutat.
Cal dir que com escriptor te molt a
desitjar, considerant la literatura del seu temps, però en canvi mostra uns
continguts innovadors i demostra posseir una gran cultura. Les seves obres més
conegudes són tres, no es sap del cert si en publicà cap més o en quedà alguna
manuscrita inèdita, però s’ha d’admetre que es un home del renaixement en tots els
sentits, tot i que aquest a la península hi arribà tard.
Les meves dues edicions comparades,
per dates i estat de conservació.
Arfe publica el 1572 un tractat sobre
joieria i orfebreria titulat: “Quilatador
de la plata, oro y piedras” un llibre molt erudit que conté cinc parts on
es defineixen pesos i mesures de Castella, aleacions de la plata i l’or,
formules i taules per elaborar-les, com s’examinen els metalls i com es valoren
les pedres precioses. Pel seu gènere és una obra cabdal en l’historia del
nostre país, però raríssima de trobar.
La seva segona obra també és insòlita,
fou publicada el 1585 i titulada: “Tratado
de gnómica o arte de construir toda especie de reloxes (...) de sol” El títol
llarguíssim descriu prou bé el contingut de l’obra, aquest llibre es molt curiós
tant per la manera com tracta els coneixements, com per la manera d’expressar-los,
amb àbacs i taules per construir rellotges de Sol de manera simplificada, amb
les plantilles que contenia qualsevol mestre d’obres era capaç de traçar i
construir un rellotge de sol en l’orientació permesa amb una acceptable precisió
de resultats. Aquests es popularitzaren a tota la península, quan fins aleshores
eren poquíssims els que hi havia. Devem a la seva obra la majoria d’aquests
artil·lugis que hi ha en la nostra contrada en cases i masies fins ben entrat
el S. XVIII, quan s’elaboraren obres més complertes sobre el tema.
Per últim Arfe publicà el mateix any
1585 el famós llibre: “ de varia
commensuración para la escultura y architectura” a Sevilla, on es trobava treballant
amb la custodia de la Catedral abans esmentada. Aquest tractat que es el que aquí
ens interessa al tractar d’arquitectura, fou la seva obra més divulgada, com
que en un capítol resumia tots els coneixements sobre construcció de rellotges
de sol, del seu llibre ja esmentat, i amés en un altre capítol donava les
mesures per pintors i escultors del cos humà i d’animals, així com en un altre
un resum dels ordres arquitectònics i l’art d’orfebreria per acabar amb
exemples, fou un llibre molt apreciat i divulgat però difícil de catalogar. Actualment
se’l calcifica com un tractat d’arquitectura i de fet ja en l’època el
compraren més mestres de cases que escultors, pintors o orfebres. Fou
especialment apreciat ja que fins i tot a finals del S. XVIII encara es reimprimia.
Efígie de Juan de Arfe, vestit de
noble i amb ulleres.
Arfe en aquest volum bolcà tot el seu
coneixement, cità als llibres de Palladio i Vitruvi per l’arquitectura, Durer
pel que fa a mesures del cos humà i dels animals, i la seva pròpia obra pels
rellotges i l’orfebreria. Cal dir que Arfe, tenia forts vincles familiars amb Alemanya,
ja que la seva família era original d’allà, en realitat el seu nom surt escrit
com a Arfe, Arphe o Arce. El seu avi havia emigrat a la península per exercir d’orfebre
on obtingué un gran reconeixement, el seu pare seguí l’ofici sense pena ni glòria,
però ell excel·lí dins el gènere aconseguint el sobrenom del Cellini Espanyol.
L’hi atorgaren un petit títol d’hidalguia en reconeixement als seus mèrits. El
cognom de Arfe prové de la ciutat d’origen de la família a Alemanya: Harff. Sense proposar-s’ho, fou un ambaixador
de la cultura del renaixement centre europeu a la península, tot i que les
seves obres d’orfebreria son considerades d’estil plateresc, ell en els seus
tractats defensa la puresa de línees i l’harmonia i simplicitat de composició.
Portades dels llibres que conté la
obra.
Exemples de mesures del cos humà
Com a orfebre hagués passat a l’historia
com el millor del seu temps, però al publicar aquest llibre es garantí un lloc
en l’historia de l’art, posicionant-se com a teòric d’una època. Tot i que era
plenament conscient de les seves capacitats, la seva desmesurada ambició l’hi
portà algun disgust. Un exemple d’aquesta n’és el medalló amb la seva efígie
que feu estampar en totes les edicions dels seu llibre: “Commesuración”.
D’aquest tractat n’he aconseguit una
de les últimes edicions de finals del S. XVIII, en concret de 1795 en perfecte
estat, imprès amb les mateixes planxes que edicions anteriors, ja que no es desmuntaren
els caràcters pensant en successives edicions. Però el que realment aprecio es
l’edició de 1675 que és tota una raresa, molt més limitada pel que fa a tiratge
i en un paper de fil dolent donada la situació econòmica del país en aquelles
dates, amés se n’han conservat pocs exemplars. Aquest volum es un prodigi de la
restauració de llibres, quan el vaig adquirir, vaig dubtar, ja que per la suma
que demanaven estava excessivament restaurat però pensant en el que costava una
restauració semblant, vaig creure que valia més que el propi llibre. Tot ell re
entelat, relligat i re enquadernat en pergamí, un prodigi de la restauració.
En el capítol de l’arquitectura s’hi
detecten nombrosos errors que perdonarem a l’autor, ja que amb un caràcter tant
interdisciplinari és impossible controlar-ho tot, però es un llibre àmpliament
citat pels estudiosos contemporanis d’arquitectura clàssica, i en lloc he trobat
esment a aquests errors, fet que constata que poques vegades s’analitza amb
deteniment i es contrasta la informació dels tractats antics.
Exemples d’arquitectura, amb l’últim barbat
de la custodia de la Catedral de Sevilla, obra de l’autor.
Arfe, en el fons era el mes gran
orfebre i un arquitecte de custodies, alguna cosa semblant a maquetes arquitectòniques
de plata !!! que elaborà un tractat que superava els seus coneixements. Es molt
fàcil criticar des de la perspectiva actual, no vull ni puc treure-l’hi mèrit,
senzillament m’agrada fer una reflexió sobre si una desmesurada ambició pot perjudicar
l’obra d’un artista. Crec que és millor la modèstia sincera al nivell de cada
un, que no pas embarcar-se en auto proclamar-se el millor.
Tot i que en alguns casos com Arfe,
ho aconsegueixen, no sol ser el freqüent...
No hay comentarios:
Publicar un comentario