martes, 25 de febrero de 2014

Edmund Burke, un personatge eclipsat per la seva pròpia ombra...


Vaig descobrir Burke a la facultat, no em causa cap mena de vergonya acceptar-ho. Jo com la majoria d’estudiants de composició i estètica, no havíem sentit parlar mai sobre ell. La majoria dels que m’acompanyaven, crec que tampoc els interessà gaire, però quan un es sent atret per la ciència estètica, la seva història i evolució fins al present, el primer que sorprèn es el fet que el concepte de bellesa no hagi existit des dels inicis dels temps. Se’m fà inconcebible pensar amb la humanitat sense paraules concretes que defineixin i donin sentit al que actualment denominem bellesa. Adjectius com bonic, sublim o estètic tingueren el seu naixement al S. XVIII de manera teoritzada i concreta. Baumgarten primer, de qui miraré de parlar més endavant, i després Burke i Kant, assentaren les bases per les quals actualment en els nostres dies encara ens regim. Per moderns que vulguem ser, pensem en termes estètics del S. XVIII.

Ens podríem preguntar que hi fa un escrit sobre Burke en un blog de bibliofília catalana, dons és molt senzill, poso un granet de sorra per rehivindicar el que no tenim. La seva obra cabdal: “A Philosophical enquiry into the origin of our ideas of the sublime and beautiful” fou reeditada en anglès varies vegades, la primera edició es de 1757, i amb pocs anys es propagà per tot Europa, la primera edició espanyola es feu a Alcalá de Henares el 1807. La meva reivindicació es que en el dia d’avui encara no ha estat traduïda al català una obra cabdal com aquesta. 






Curiosa diferència de les dues portades, l’anglesa de Londres del 1798 amb el gravat del retrat de Burke mirant cap a l’esquerra i la francesa de París del 1803, any 11 de la revolució el mateix gravat mirant cap a l’esquerre, per no pagar drets d’imatge!!!
 
En el seu dia vaig llegir una edició de butxaca en espanyol, però quan vaig poder vaig buscar un bon exemplar en anglès, que es l’edició que aquí presentada de 1798, amb un bonic gravat mostrant un retrat de Burke.  Però la més apreciada al nostre país és l’espanyola de 1807, ja que fou molt limitada i ara és una raresa. Amés, mostra la velocitat en que arribaren els coneixements de la il·lustració a la península. Fou en aquest període el moment que Europa es globalitzà realment de manera cultural, no política ni popularment.

 
Primera edició espanyola de 1807
 
El paradoxal de la vida de Burke, es el seu posicionament polític, no dic ideològic, ja que sempre fou el mateix. Es una mostra de com els canvis socials i polítics modifiquen el posicionament d’un home sense que aquest canviï d’ideologia. M’explico: si canvia el medi, qui està immers en ell, si no s’adapta es considera que ha canviat encara que no ho hagi fet, ja que no encaixa. El cas de Burke, és complex i a qui l’hi interessi la seva vida política millor que la busqui en un altre lloc, però ell des de els inicis fou liberal, i morí liberal, però en el moment de la seva mort hagué de sol·licitar que la seva tomba fos anònima i enterrat en un lloc sagrat en secret per temor a que exhumessin el seu cos en represàlia per la seva oposició a les esferes revolucionaries. Burke era liberal, defensor de la igualtat entre els homes, recolzava l’emancipació de les colònies i la independència dels Estats Units d’Amèrica, humanista i lliurepensador, però òbviament s’oposà a la Revolució Francesa. Se l’ha definit com el més conservador dels lliberals o com el més lliberal dels conservadors.  Però l’espècie humana no està feta per viure en equilibri, l’efecte pèndol és massa atraient, fins i tot sublim...

Hauria de sembrar dubtes als modernoletres dels nostres dies el fet que un conservador pogués innovar tant en termes estètics. Durant l’últim segle, des de les esferes intel·lectuals sempre s’ha cregut que la religió era un fre per la ciència i la cultura. En el moment actual així ho crec, però en el S. XVIII hi hagué un punt d’inflexió que despertà la caiguda de la religió com a catalitzadora de cultura. Aquesta corba descendent s’inicià amb la caiguda del mont clàssic portant un període de decadència també sustentat per la pròpia religió que al voltant de l’any mil, recuperà gràcies a les mateixes creences que l’havien ajudat a decaure. Aquest cicle de vida sinusoïdal on tot ressorgeix de les cendres es torna a iniciar a finals del S. XVIII. Almenys en termes estètics. 


Una altra edició anglesa, de 1770


Burke és molt recordat per les seves polítiques socials i reflexions sobre la Revolució Francesa, no tant per la seva teoria estètica que posà el fonament, o si més no la planta baixa, d’un edifici que en prou feines a començat la teulada. En el meu entendre, encara en el dia d’avui hi ha pocs filòsofs que es preocupen per quests temes en comparació amb d’altres que estan més que superats. En un mon que pertany a la imatge com l’actual, que el consumidor no tingui un mínim de coneixement i criteri estètic ho trobo molt greu. Un mon on impera l’argumentació del: “Perquè ami m’agrada, o el perquè està de moda...” i així es justifica tot, no podent fer preguntes del perquè, ens demostra la verdadera pobresa del moment present. La tecnologia i els conforts han eclipsat les verdaderes manifestacions humanes. Entre elles la facultat de poder crear bellesa amb consciència del que s’està fent, una altre cosa seria dir que s’ha substituït aquesta frase per la de crear Art. En el meu entendre totes dues serien mentida però mereixerien una discussió a part molt més propera en el temps, ja que la Bellesa vers l’Art s’inicien a debatre a finals del S. XIX i durant el XX tot i teoritzar molt no s’ha arribat a cap conclusió, per tant esperem al XXI a veure si la civilització es prou global per arribar a un consens en termes estètics o senzillament es una altre ciència que ha de morir...

No hay comentarios:

Publicar un comentario