sábado, 14 de marzo de 2015

“Experiències d’Amor i de Fortuna, o “des fortuna” de Francisco de las Cuevas 1641:




Reflexionant sobre la història d’un mateix, aquest concepte abstracte que anomenem amor, sempre te més pes a la vida del que un conscientment desitjaria. La literatura i totes les arts en general s’alimenten d’aquestes emocions per arribar a la fibra sensible del consumidor, ara bé: res és com estem acostumats a veure-ho a les pel·lícules, els finals feliços són fruit de l’ invenció humana en els moments que les coses no van bé, a la vegada que els finals tràgics i malaguanyats són reflex d’èpoques romàntiques on tot es puixança. En aquestes anades i vingudes literàries al llarg del temps es forgen els caràcters de les èpoques, de totes les persones, joves i adult que s’enamoren, essent tots ells víctimes del seu temps i les circumstàncies estètiques de la seva època, sense ni tant sols ser-ne conscients.

He llegit força per motius professionals sobre art i estètica, dos camps que involuntàriament ja des del temps de Hegel van estretament lligats als conceptes de Bell – Bo, i un altre més abstracte: l’Amor. Virtuts que es manifesten de tantes maneres com habitants hi ha agut i hi ha al planeta. Aquest últim, és el menys teoritza ble, el més atzarós i casual, per aquest motiu mitològicament sempre se l’ha representat cec. ¡¡¡I tant cec!!! Mai ha vist més enllà de quatre passes fins que ja és tard. Els errors, els desenganys seguits de grans decepcions són el pas següent a l’estat fervent i imnòtic de l’Amor en els seus primers estadis de somni. En aquest punt és on llegir obres d’assaig sobre la psicologia de l’amor l’hi treu poesia, treu la màgia però dona lucidesa i bon enteniment al que per la majoria és pur instint fent passos cap a estavellar-se. 


Portada del llibre: “Experiencias de Amor y de Fortuna”, 1641 de Francisco de las Cuevas, amb restes de pàgines d’incunable gòtic a les cobertes re aprofitades.


El llibre presentat avui, he de confessar que no el vaig poder acabar, a causa del llenguatge abarrocat, amés de lletres i paraules arcaiques; Però a mitjans del S. XVII quant les coses no anaven bé, les novel·les amoroses eren per les joves amb un grau d’erotisme però morals i adoctrinadores amb finals feliços, cal esperar un segle i mig més perquè assoleixin el grau de realisme de la pròpia vida i l’ interès de ser aplicables a l’existència d’unt mateix. En contrapartida, aquest volum mostra que quatre segles enrere es tenien els mateixos problemes amorosos que avui: Amors irrealitzables, capritxosos que racionalment ja sabem que no funcionaran però a pesar d’això per motius de soledat o pitjor encara: socials al comparar amb els altres, es tiren endavant. Grans desastres coneguts amb anterioritat que volem patir a consciència pel plaer de sentir-nos estimats. 

Escric totes aquestes línees pensant en algú, tot i que sé que no l’hi farà ni fred ni calor en cas que les llegeixi, ja que no es veuen les evidències en aquest camp fins que no s’han passat. Possiblement de totes les injustícies d’aquest món, aquest sentiment del que parlem avui és la més gran. Precisament per aquest motiu és el que ha fet corre més rius de tinta, i ha produït més obres d’art al llarg de tota l’existència de la humanitat. 


Pàgina de les llicències i les “tassas” amb escut heràldic.


El llibre presentat, tot i ser escrit en castellà i el seu autor ser un “bachiller de la Villa y Corte”, “Experiencias de Amor y Fortuna” és una gran obra no massa estudiada pels literats, relativament freqüent a les cases benestants de l’època a casa nostra. Un temps obscur per les lletres catalanes a partir de 1640. És de tots sabut que la literatura en català en aquells anys és quasi del tot inexistent. Llibres com aquest són les novel·les que podien llegir la gent adinerada i instruïda. Aquestes obres forjaren el concepte d’Amor en l’època. Ara un accés d’informació fa que quasi cap jove pugui explicar de on ha forjat el seu concepte d’amor, (Amor carnal, no al pròxim ni a Déu) els fenòmens són instintius i culturals, de societat gregària no racional, que equival a dir que no sabem perquè estimem llevat de justificacions com ara: Que és maco, divertit, “intel·ligent” i que m’agrada. Tot plegat no dient rés. L’amor al que ens referim es forja dins de cada persona formant una imatges de l’altre. No puc entendre com conceptes tant clars ja en l’època medieval avui són del tot desconeguts i no posats en pràctica per la nostra cultura de infinits coneixements i tecnologia avançada. La majoria de la gent ha oblidat!!!. Sort que pels que els interessa estimar de debò hi ha pàgines i més pàgines escrites.... 


Llom de pergamí original del llibre 1641.

No hay comentarios:

Publicar un comentario